Ciekawostki O Motorowerze
Dodane przez George dnia Marca 17 2010 11:58:09
Motorower, moped - jednośladowy lub dwuśladowy pojazd, posiadający dwa, trzy lub cztery koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 cm³ lub niewielki silnik elektryczny.
Charakterystyka
Pierwotnie rower, często o wzmocnionej konstrukcji, z silnikiem. Jego konstrukcja pozwala osiągnąć maksymalną prędkość do 45 km/h. Nazwa motorower wskazuje, że pojazd ma cechy motoru i roweru, podobnie rzadziej w Polsce używana nazwa moped wskazuje na zamienny napęd - motorowy lub pedałami.
Współcześnie oprócz motorowerów tradycyjnych, zbliżonych konstrukcyjnie do motocykli lub rowerów budowane są także motorowery kabinowe, przypominające swoim wyglądem i cechami użytkowymi mikrosamochody.
W Polsce motorower można prowadzić po ukończeniu 13 roku życia. Dokumentem uprawniającym do jego prowadzenia jest karta motorowerowa lub prawo jazdy dowolnej kategorii. Od osób pełnoletnich kierujących motorowerem nie wymaga się dokumentu uprawniającego do kierowania.
Wybrane modele
Polskie konstrukcje:
-Ryś
-Żak
-Komar
-Romet 750
-Romet-Polo 760
-Romet Pony 50-M-1
-Romet Ogar 200
-Romet CHART 210
-Inne popularne konstrukcje
-Simson S51
-Simson SR50
Motorowery kabinowe :
-TWIKE
-Aerorider
Ryś - pierwszy polski motorower. Skonstruowany został w I połowie 1957 roku w Zakładach Metalowych we Wrocławiu-Zakrzowie przez zespół inżynierów: Zbigniewa Domicza, Romana Wachowiaka i Edwarda Janasa. Produkcję seryjną rozpoczęto w ZMZ od 1958 roku. Silniki SM01 dla Rysia produkowano w WSK Wrocław-Psie Pole.
Konstrukcję uznano wówczas za bardzo udaną, nie ustępującą pojazdom tego typu innych europejskich firm, zwłaszcza z powodu estetycznej sylwetki, resorowania obu kół i dobrych parametrów ruchowych. W 1958 roku konstruktorzy opracowali także dwuosobowy wariant motoroweru, który nie został zatwierdzony do produkcji. Nowoczesna jak na owe czasy konstrukcja Rysia okazała się jednak zbyt kosztowna w produkcji i już w 1959 roku opracowano w ZMZ model uproszczony, ze zmniejszoną ilością elementów blaszanych oraz silnikiem S38 z Zakładów Metalowych w Nowej Dębie, nazwany MR2 Żak, produkowany od 1960 roku. Pod koniec produkcji w roku 1963 wypuszczono wersję Rysia z silnikiem S38, takim samym jak montowano w MR2 Żak. Taka wersja Rysia nosiła oznaczenie MR1B.
ZMZ Ryś MR1 - dane techniczne [edytuj]
Silnik
Typ: SM01
Rodzaj: jednocylindrowy, dwusuwowy
Pojemność skokowa: 49,8 cm³
Średnica cylindra: 38 mm
Skok tłoka: 44 mm
Stopień sprężania: 6,5
Maksymalny moment obrotowy: 2,55 Nm przy 3500 obr/min
Moc maksymalna: 1,6 KM przy 5600 obr/min
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 32 KM/l
Szybkość maksymalna: 56 km/godz.
Gaźnik: typ G12, średnica gardzieli 12 mm
Napęd sprzęgła: łańcuchem rolkowym jednorzędowym 3/8"
Podwozie
Rama: otwarta, rurowa, spawana
Koła: 2,125-23"
Zawieszenie
Przód: teleskopowe, skok 85mm
Tył: wahacz wleczony resorowany sprężyną centralną z amortyzatorami ciernymi, skok 80mm
Napęd na tylne koło: łańcuchem rolkowym jednorzędowym 1/2"
Zbiornik paliwa: 5,75 l
Instalacja elektryczna
Zasilanie: prądnica-iskrownik 6V, 16W
Wymiary motoroweru
Długość: 1850 mm
Szerokość (kierownica): 660 mm
Wysokość: 1080 mm
Rozstaw osi: 1175 mm
Prześwit poprzeczny: 140 mm
Ciężar własny bez paliwa: 52 kg
Dopuszczalny ciężar całkowity: 137 kg
ŹRÓDŁO "WIKIPEDIA"