Tytuł: Eaglets Chopper Team :: Chłodnica- Wszystko na jej temat
Dodane przez LukMoto dnia 25-05-2012 23:29
#1
1. Po co chłodnica oleju ?
- Większość silników w motorowerach jest chłodzona powietrzem, takie chłodzenie potrafi czasami doprowadzić do przegrzania silnika
- Chłodnica utrzymuję odpowiednią temperature silnika
- Olej w silniku nie przepala się tak szybko jak bez chłodnicy ( przedłuższa to żywotność silnika )
- Można robić spokojnie dłuższe trasy bez potrzeby zatrzymywania się w celu schłodzenia silnika.
- Czasem, gdy dłużej jeździmy po mieście ( co chwila światła itd. ) czujemy, że silnik jakby tracił moc i nie chciał dalej jechać... Z chłodnicą już nie ma tego problemu.
2. Jak to działa ?
- W silniku jest mechaniczna pompa oleju która przez łańcuszek rozrządu doprowadza olej kanałami do głowicy ( cylindra ). Dzięki specjalnemu adapterowi który mocujemy do głowicy ten olej wężykami przechodzi aż do chłodnicy w którą podczas jazdy cały czas wieje wiatr ( chłodnica posiada specjalne dziurki którymi przechodzi wiatr) i w wyniku czego olej staje się zimniejszy.
3. Do jakich silników pasuje??
- Do wszystkich chińskich silników jak i japońskich z skrzynia biegów i silnikiem 4t o pojemności 49 72 110 125 140.
( 139FMB ) oraz ( 139FMI (lifan, zongshen itd... )
Chłodnica jest bardzo przydatna przy zmianie pojemności na większą. Przy pojemności 72ccm silnik się bardziej grzeje w wyniku czego ( bez chłodnicy) można doprowadzić do przegrzania silnika, pęknięcia tłoka, i niepotrzebnej roboty.
Tym bardziej przyda się przy 110, 125, 140. Mając chłodnicę możemy być uspokojeni, że możliwość przegrzania spada kilkukrotnie :)
Chłodnica napewno też przyda się przy 49cc. W upalne dni, gdy chcemy zrobić jakiś wypad na cały dzień, musimy się co chwile zatrzymywać na postój w celu ochłodzenia silnika. Z chłodnicą jest to całkowicie zbędne!
Chłodnica pasuje do modeli: Ogar900, Ogar900R, Zipp Shock, Router WS 50, Romet Pony PRO50, Romet CRS50, Romet Zetka50, Romet C1 ViaCity, Kingway Chopper, Kinroad King, Benzer Texas, Magnus Jolly, Leike LK, Xintian Chopper, Kingway Yamasaki, Kingway Naked, Dirt Bike, Jawa Robby, Moto Ventus Sprinter, Zumico GR500, Romet Router A500, Jincheng Knight, GB Street, Zipp Salmo, Honda Dax, Honda Monkey, Benzer Yankee, Kingway Street, Kingway Apollo 50, Bad Boy CX50, Barton Fighter, Benzer Shaft i wiele wiele innych z tymi silnikami.
4. Montaż chłodnicy.
Oto co otrzymujemy w paczce z chłodnicą:
- Montaż chłodnicy jest bardzo prosty. Z prawej strony odkręcamy dekielek umocowany na 3 śruby

i tymi samymi śrubkami przykręcamy specjalny adapter który dostajesz w zestawie.

Mocujemy chłodnice i zakładamy wężyki.
Sprawdźmy czy dokręciliśmy wszystko ( śrubki, obejmy wężyków ) Warto też pamiętać że po podłączeniu chłodnicy silnik potrzebuje więcej oleju !! Najlepiej dolać 100ml, odpalić na 5min lub kawałek sę przejechać. Później poczekać aż olej osiądzie i na bagnecie sprawdzić poziom. Jeżeli troszke brakuje to dolewamy. Jeżeli nie chcemy mieć problemów z niskim poziomem oleju, to trzymajmy się górnej granicy na wskaźniku. Chłodnica podłączona :) Można ruszać w drogę bez martwienia się o za wysoką temp. silnika !!
Przykładowo w moim wygląda to tak

Bez gmola
Ps. Mam nadzieję, że pomogłem w decyzji
kupić czy
nie.
Edytowane przez LukMoto dnia 08-10-2012 21:04
Dodane przez kamil_gs dnia 25-05-2012 23:35
#2
Chłodnice podłącza się do głowicy nie do cylindra i jak się ją założy to nie niemożliwością jest przegrzanie silnika a jedynie ogranicza się ten wypadek w znacznym stopniu. Poza tym jest jeszcze kilka błędów ale nie są jakieś straszne :P
Dodane przez LukMoto dnia 25-05-2012 23:38
#3
Oj Kamil noo... :D dzieki :P ale zawsze błędy się wkradną :P takie proste i oczywiste najczęściej :evil:
Dodane przez hansrpg dnia 26-05-2012 10:05
#4
Po postoju olej spływa z silnika do chłodnicy, by nie mieć problemów z jego niskim poziomem to zalecane jest trzymanie go przy górnej krawędzi zalecanego przedziału.
Jak ktoś jeszcze zauważy jakieś błędy (ortografów nie szukałem) to niech pisze,
LukMoto poprawisz z godnie z sugestiami i będzie fajny temat do podpięcia, a nawet na poradnik.
Dodane przez damspi dnia 27-05-2012 14:33
#5
A można tą chłodnice normalnie przemalować, np.: na czarny kolor czy będą jakieś problemy?
Edytowane przez damspi dnia 27-05-2012 14:34
Dodane przez Kubix dnia 27-05-2012 14:38
#6
Można kupić różne kolory, więc malowanie jest zbędne.
Dodane przez damspi dnia 27-05-2012 14:42
#7
Ale akurat trafiła mi się okazja, że mogą taką kupić za 75 zł ale jest pomarańczowa a ja chcę czarną
Dodane przez LukMoto dnia 27-05-2012 17:02
#8
damspi można bez problemu pomalować :) ale nie szczędź złotówek na
porządny spray :D
Dodane przez damspi dnia 27-05-2012 18:39
#9
O lakier tam się nie martwię bo sobie pistoletem pomaluje tylko nie wiedziałem jak to jest zbudowane i czy można malować. Dzięki za odpowiedź
Dodane przez infermus dnia 02-06-2012 04:54
#10
Odnowie trochę temacik. Sorki może to pytanie będzie dla was głupie, ale chciałbym wiedzieć. Czy żeby założyć chłodnice trzeba spuścić olej?
Dodane przez pawelka23 dnia 02-06-2012 07:57
#11
Nie.
I kolejne pytanie, czy można gdzieś kupić sam adapter do podłączenia do głowicy, bez chłodnicy ?
Edytowane przez pawelka23 dnia 02-06-2012 07:58
Dodane przez LukMoto dnia 02-06-2012 08:37
#12
Kiedys widzialem adapter na sprzedaz, ale to sie zdarza tak rzadko... :|
Dodane przez infermus dnia 02-06-2012 13:20
#13
pawelka23 masz jakiś problem z adapterem jak jest z wytrzymałością tego zestawu?
Dodane przez infermus dnia 03-06-2012 14:21
#14
przepraszam że post za postem, ale mam pytanie odnośnie tego zestawu.
http://moto.alleg...76181.html
Kilka moich pytań co do zestawu:
1. Czy warto taką kupić, bo z tego co widzę nie ma tych otworów w chłodnicy czyli będzie słabiej chłodzić?
2. Czy cena tego zestawu nie jest za bardzo wygórowana? 181 zł z dostawą za pobraniem.
3. Czy węże nie są za krótkie? Mam Bartona Fightera i chce zamontować to w tym miejscu.
Dodane przez LukMoto dnia 03-06-2012 15:19
#15
1. Warto ją kupić. Nie ma tych otworów co mój model, ale ma 4 większe. Chociaż ja polecam poczekać na aukcje użytkownika Juszczak_PL. ma on za 130zł z przesyłką...
2. Tak TROSZKE jest wygórowana... z 10dni temu TA SAMA i od TEGO SAMEGO użytkownika była 40zł taniej :)
3. Mogą być delikatnie za krótkie. z Tą moją dostajesz dluzsze w zestawie i tez w metalowym oplocie.
Dodane przez Krengiel dnia 03-06-2012 15:35
#16
Użytkownik Juszczak_PL powinien już mieć w tym tygodniu tę chłodnice. Jeśli chcesz to zaczekaj, wydaję mi się, że bardziej opłaca się od niego kupić, tak jak mówi Lukmoto :)
Dodane przez infermus dnia 03-06-2012 16:16
#17
No właśnie widziałem na allegro za 115 zł, a może nie wiecie czy będzie czarna?
Lukmoto ty napisałeś tak:
3. Mogą być delikatnie za krótkie. z Tą moją dostajesz dluzsze w zestawie i tez w metalowym oplocie.
Czyli ty też sprzedajesz, bo nie rozumiem?
Dodane przez LukMoto dnia 03-06-2012 16:19
#18
infermus czarna bedzie :) zawsze ma złote i czarne... srebrne i czerwone już rzadziej...
Nie nie sprzedaje :D ale "tą moją" chodziło mi ta inna z wyglądu niż ta co Ty podałeś w linku :evil2: poczekaj jak Juszczak_Pl bedzie mial i bierz bez zastanowienia :)
Dodane przez Krengiel dnia 03-06-2012 16:33
#19
Mam pytania co do tej chłodnicy
1.Czy dzięki tej chłodnicy mogę przejechać np. 100 km lub więcej bez zatrzymywania się i bez utraty mocy ? Nie przegrzeje się ? Chłodnica nadąży z chłodzeniem ?
2.Słyszałem o takim rozwiązaniu jak wentylator, który będzie dostarczał więcej powietrza. Jest to gorszy czy lepszy sposób chłodzenia ?
Dodane przez LukMoto dnia 03-06-2012 16:35
#20
1. Tak możesz spokojnie robić :) Wczoraj jak jechałem z kolegą, to po 30km jazdy BEZ PRZERWY 60km/h jemu słabł a ja go objeżdżałem :) Chłodnica nadąży. wężyk dopływowy oleju jest gorący i ta strona chłodnicy, a druga strona chłodnicy i wężyk odpływowy są zimniutkie :)
2. To nie to samo... Chłodnica jest lepszym rozwiązaniem.
Polecam sczerze chłodnicę...
Dodane przez _KamiL_ dnia 03-06-2012 16:53
#21
Jeśli ktoś kupywał tę chłodnicę od juszczak_pl to długo wam paczka szła ? bo to z zagranicy idzie , bynajmniej ma tak napisane na stronie ''o mnie'' że idzie z Niemiec
Dodane przez LukMoto dnia 03-06-2012 17:14
#22
Kamil ja kupowałem. To jest tak, że najpierw idzie od dostawcy do niego, a potem on wystawia i rozsyła... więc mi priorytetem z poniedziałku doszło w środe :) 2 dni :)
Dodane przez infermus dnia 03-06-2012 19:16
#23
Dzięki za info czekam na te chłodnice od Dżuszczaka_PL :P
Skąd wiesz że będzie wystawiał?
Dodane przez LukMoto dnia 03-06-2012 20:35
#24
On wystawia co ok. 2 tyg... bo wtedy mu przychodzą... ja też czekałem, bo miał ostatnie dwie ale złote... a ja potrzebowałem czarną .. .:) i jest :evil2:
Dodane przez infermus dnia 03-06-2012 21:06
#25
Ok ja też poluje, a jak jest z trwałością zestawu?
Dodane przez LukMoto dnia 04-06-2012 07:16
#26
Za często nikt na to nie narzeka :) jak dobrze złożysz, to posłuży :D
Dodane przez infermus dnia 04-06-2012 08:27
#27
Dzięki za info. Poluje na Allegro :evil2:
Mam...
http://moto.alleg...95797.html
Ale kurde ile 263 z dostawą za pobraniem?! Porąbało.
Edytowane przez infermus dnia 04-06-2012 08:42
Dodane przez krysiak115 dnia 04-06-2012 15:18
#28
ja kupiłem tą niebieską, jest zatkana bo silnik mi od niej hamuje, sądzę że jest źle odlana i olej ciężko przechodzi ;( co proponujecie ?
Dodane przez Krengiel dnia 04-06-2012 19:43
#29
Infermus ta chłodnica nie jest od Juszczak_PL, poczekaj, aż on wystawi. W tym tygodni z tego co mi pisał.
Krysiak115 moim zdaniem najlepiej byłoby jakbyś kupił nową.
Dodane przez pawelka23 dnia 04-06-2012 19:50
#30
infermus napisał/a:
pawelka23 masz jakiś problem z adapterem jak jest z wytrzymałością tego zestawu?
Pytam, bo chcę zrobić własnej konstrukcji chłodnicę :)
Dodane przez Patrol2111 dnia 04-06-2012 20:21
#31
skąd wy bierzecie te chłodnice, jak ja żadnej nie mogę znaleźć
Dodane przez LukMoto dnia 04-06-2012 20:50
#32
http://allegro.pl...dnica+ogar
Wystarczy w allegro wpisać "chlodnica ogar"
Ale poczekaj tak jak mówimy na aukcje użytkownika Juszczak_Pl... ma on po 120zł :evil2:
Dodane przez Patrol2111 dnia 04-06-2012 20:53
#33
uuuu nie patrzylem w tym przedziale cenowym :D
Dodane przez infermus dnia 04-06-2012 20:53
#34
ooo rany kasa jest, chęci są, ale nerwy są na wyczerpaniu :P
Dodane przez krysiak115 dnia 04-06-2012 23:04
#36
Jak by ktoś był ciekawy jak wygląda chłodnica niebieska to proszę ;D
a tu już ogólny widok łosia, chłodnica bardzo ładnie się prezentuje ;)

Edytowane przez krysiak115 dnia 04-06-2012 23:08
Dodane przez infermus dnia 05-06-2012 06:48
#37
Ja raczej czekam jak będzie na allegro bo w ebay-u jest cienki :P
Dodane przez Patrol2111 dnia 05-06-2012 14:18
#38
19,99 USD x 3,53 zl = 70,56 zl
Location: China
dolicz sobie koszty przesylki tego i powodzenia :D
Dodane przez hansrpg dnia 05-06-2012 16:59
#39
22$ wysyłka pierwszej sztuki i 16$ za każdą kolejną. Dalej uważasz że warto?
Dodane przez infermus dnia 05-06-2012 19:19
#40
Ja czekam na allegro
Dodane przez gerban dnia 06-06-2012 18:25
#41
Mógł by mi ktoś szczegółowo wytłumaczyć jak to dokładnie działa ?
Wiem że olej jest rozbryzgiwany przez pompe mechaniczną, który następnie trafia do cilindra i głowicy ale jakim cudem ten olej przedostaje się do chłodnicy ? :conf:
Dodane przez LukMoto dnia 06-06-2012 18:38
#42
jak montujesz chlodnice, to dolewasz 100-150ml oleju.. więc jest go więcej...
Tak też więcej trafia go do głowicy i jest pompowany do chlodnicy przez wężyk i zwrotnym wraca... i tak naokrągło chlodnica ochladza przód silnika... :)
Dodane przez gerban dnia 07-06-2012 01:14
#43
Wiem do czego służy chłodnica :crazyhappy: tylko moje pytanie brzmi w jaki sposób olej trafia do chłodnicy ? (przecież chłodnica jest wyżej od silnika, olej by musiał trafiać pod ciśnieniem) proszę o szczegółowe wytłumaczenie :P
Dodane przez pawelka23 dnia 07-06-2012 01:40
#44
Olej trafia tam pod ciśnieniem, po to jest pompa która tłoczy olej a nie rozbryzguje.
Edytowane przez pawelka23 dnia 07-06-2012 01:43
Dodane przez infermus dnia 18-06-2012 10:54
#45
Szlag mnie chyba trafi jak nie chce kupić to jest, a jak chce to jej nie ma... tylko ta dziwna
edit:
Warto taką kupić?
http://moto.alleg...76181.html
Te kable są rozciągliwe?
Edytowane przez hansrpg dnia 18-06-2012 11:24
Dodane przez hansrpg dnia 18-06-2012 11:23
#46
Nie kable a przewody i nie są rozciągliwe
ps zlepię ci oba posty w jeden.
Dodane przez infermus dnia 18-06-2012 17:35
#47
Oj tam oj tam kable, przewody i to przewodzi prąd i to przewodzi prąd XD
Dodane przez Luksas dnia 18-06-2012 17:44
#48
Prąd to niekoniecznie przewodzi:p Jedynie te sprężynki metalowa... Ale przewody to głównie do oleju sa- tak dla jasnosci:d
Edytowane przez Luksas dnia 18-06-2012 17:46
Dodane przez Krengiel dnia 21-06-2012 16:43
#49
Ma ktoś jakieś informacje kiedy będą chłodnice od Juszczak_Pl ?
Dodane przez infermus dnia 21-06-2012 17:10
#50
Luksas oj tam oj tam
Krengiel też na nie poluje :D
Dodane przez kamil_gs dnia 23-06-2012 12:54
#52
musisz odkręcić te pokrywkę i w jej miejsce wkręcić adapter
Dodane przez CoX_Rider dnia 23-06-2012 13:12
#53
Weź zrób zdjęcie z góry, bo na tych zdjęciach niejednoznacznie widać ile jest miejsca. Adapter jest grubszy niż ten oryginalny dekielek, ale bez przesady.
Dodane przez krysiak115 dnia 23-06-2012 13:20
#54
ja w 72 tez mam tyle miejsca jak zdejmiesz tą pokrywe to idealnie ci styknie adapter
Dodane przez mati429 dnia 24-06-2012 14:12
#56
Fabrycznie są źle mocowania zrobione ale czy we wszystkich XT to nie wiem, przynajmniej u mnie też tak było i u paru innych osób, musisz jakoś przesunąć mocowanie poprzez cięcie i spawanie w innym stopniu, ale polecam to dać do dobrego spawacza, w sumie jak byś miał coś takiego robić to lepiej mocowanie gumowo metalowe na tulejkach.
Dodane przez mcaffey dnia 24-06-2012 14:58
#57
Czyli u siebie raczej tego adaptera nie zmieszczę ? A gdzieś tak o ile on jest szerszy od tej przykrywki co tam teraz jest ?
Dodane przez damspi dnia 24-06-2012 16:15
#58
Mi się wydaje że jakbyś wyciągnął silnik, założył adapter i z powrotem założył silnik to się chyba zmieści. Jak będę miał czas albo ktoś z tego forum to można podać dokładne wymiary tego adaptera i sobie pomierzysz
Dodane przez mcaffey dnia 01-07-2012 14:34
#59
@damspi O, było by miło jakby ktoś te wymiary podał :)
Dodane przez Luki96 dnia 01-07-2012 20:09
#60
Zmieści się ten adapter bez problemu o to sie nie martw bo dekielek wyciągasz przecież
Dodane przez mcaffey dnia 01-07-2012 20:40
#61
Wiem, że dekielek się wyciąga, ale podobno ten adapter jest od niego grubszy, tylko jeszcze się nie dowiedziałem o ile.
Dodane przez Krengiel dnia 01-07-2012 22:36
#62
Coś nie ma i nie ma tych chłodnic na allegro od Juszczak_PL. Widział ktoś z Was może podobne na innych sklepach ? Na allegro jest jedna, ale droga.
Dodane przez infermus dnia 02-07-2012 08:42
#63
Wydaje mi się że Juszczak_PL zamknął interes, bo nawet jego strona jest zawieszona
Dodane przez CoX_Rider dnia 02-07-2012 14:06
#64
Jakby ktoś potrzebował.
Oryginalna "obejma" zajmuje ok. 23mm.
Uploaded with
ImageShack.us
Edytowane przez CoX_Rider dnia 02-07-2012 14:06
Dodane przez krysiak115 dnia 02-07-2012 14:40
#65
ja kupiłem tą niebieską chłodnicę, zastanawiałem czemu ona zawsze jest zimna? zdjąłem kable i próbowałem przedmuchać ją
sprężarką, przy 8 atmosferach sprezarka nie dawala rady, nie dalo rady przedmuchać. Nie wiem co teraz chyba oddać temu sprzedawcy. Gorszy jest fakt że jeździłem łosiem bez obiegu w adapterze zamocowanego w głowicy przez 1000km. Olej w łosiu, na mierniku pokazuje mi 118 stopni C w trasie, CoX wypowiadałes sie ze tobie osiaga 95-110 C, nie wiem co o tym myslec. Jestem zażenowany tym chińskim g*w*em...
Edytowane przez krysiak115 dnia 02-07-2012 14:40
Dodane przez CoX_Rider dnia 02-07-2012 14:51
#66
Ja bym ją rozkręcił i zobaczył czy wszystko w środku "w porządku".
Dodane przez krysiak115 dnia 02-07-2012 14:55
#67
tylko ze ona jest odlewana, ma tylko dokręcane boczki w których są gwinty do wkręcania węży.
chyba żeby jej zdjąć te boczki rozwiercić ją po swojemu ;D ale to już na hardcora jak nie dojdzie do skutku z wymianą u sprzedawcy, do sklepu mam 80 km, wiec jak coś opie*dol będzie ;D
Edytowane przez krysiak115 dnia 02-07-2012 15:01
Dodane przez krysiak115 dnia 02-07-2012 18:58
#68
Sprzedawca zgodził się na wysłanie samej chłodnicy ;D
Chciałbym wam zaprezentować najnowszy prototyp chłodzenia... xD działa lepiej niż moja wcześniejsza chłodnica.
http://imageshack...pterl.jpg/
Edytowane przez krysiak115 dnia 02-07-2012 18:59
Dodane przez infermus dnia 02-07-2012 20:28
#69
Dobry patent, a tamta chłodnica lipna?
Dodane przez Krengiel dnia 02-07-2012 22:58
#70
Krzysiak, ta Twoja chłodnica coś daje ?
Dodane przez mcaffey dnia 03-07-2012 00:44
#71
Dzięki wielkie
CoX13, o to mi chodziło :) Jutro sobie porównam z sytuacją u mnie.
Dodane przez chopper bober dnia 03-07-2012 02:23
#72
Gdyby ktoś chciał mam na sprzedaż chłodnicę oleju kompletną w bdb stanie jak nowa po przebiegu 300 km ,
Gadu-Gadu
13688162
Dodane przez infermus dnia 03-07-2012 09:11
#73
A czemu sprzedajesz. Być może kupie.
Dodane przez chopper bober dnia 03-07-2012 18:30
#74
bo montuje całkiem inne chłodzenie , własnego pomysłu...
Dodane przez mcaffey dnia 10-07-2012 01:55
#75
Czy jest jakaś inna możliwość chłodzenia silnika (oczywiście mówimy o naszym kingu) poza chłodnicami z tego tematu ? Bo ta chłodnica tak czy siak polega na pędzie powietrza, a czy można zamontować u nas coś co chłodzi nawet jak stoisz ?
Dodane przez bamboo dnia 10-07-2012 02:06
#76
Dać przed chłodnica wiatrak tak jak w samochodach ;D Wgl. To jest tylko chłodnica oleju więc i tak daje mało w porównaniu z chłodzeniem cieczą. Ostatnio widziałem nowatorski system chłodzenia w zippie pro 50. Cylinder był owinięty cieniutką miedzianą rurką (taką jak w lodówkach są ) w tym była ciecz, a wszystko było podłączone do pompki i chłodnicy kupionej na szrocie z powypadkowego moto. I o dziwo taki dziwny wynalazek spełnia swoją funkcję.
Dodane przez wujek dnia 08-10-2012 19:55
#78
Zaktualizowal by ktos zdjecia ? ;]
Dodane przez LukMoto dnia 08-10-2012 21:05
#79
wujek - Na życzenie pierwszy post zaktualizowany :)
Dodane przez klemens244 dnia 08-10-2012 22:10
#80
.
Edytowane przez klemens244 dnia 20-01-2013 20:36
Dodane przez janiu49 dnia 12-11-2012 21:39
#81
A sa może gdzieś same adaptery żeby dostać? Bo może bym skombinował swoja chłodnice i kase zaoszczedził ;D
Dodane przez paziu77 dnia 28-01-2013 20:33
#82
chłopaki mam pytanie do czego są potrzebne te 2 śruby jedna ciensza a druga grubsza
Dodane przez LukMoto dnia 28-01-2013 20:51
#83
zapasowe :D jedna do adaptera a druga do chłodnicy ( Myślę, że o te chodzi, bo ja tak miałem... :D ) One były w zestawie prawda ? :D
Dodane przez paziu77 dnia 29-01-2013 18:26
#84
tak tak 2 były osobno to już wiem one są zapasowe:D
Dodane przez karston dnia 22-12-2013 14:22
#85
biorąc te chlodnice zwracajcie uwage na wezyki - jakie maja koncówki np.juszczak ma w zestawie weze ok ale koncowki tadetne spinane opaska metalowa nie dawalo to zadnych gwarancjii szczelnosci . pisze to z doswidczenia wlasnego . mialem z tym duze problemy
.
Edytowane przez karston dnia 22-12-2013 14:23