Obliczenie prędkości maszyny
Już na wstępnie podaje że ,wynik nie pokrywa sie w pełni z rzeczywistą prędkością,ze względu iż do obliczeń brane są pod uwage,takie czynniki jak opór powietrza,toczenia,waga kierowcy i motoru ,moc silnika itp.
Nie oznacza to iż sposób jest nie poprawny
Podam tutaj prosty sposób na obliczenie prędkości rozwijanych przez maszyny, jeżeli znamy obroty silnika i na odwrót: obliczanie obrotów silnika, jeżeli znamy prędkość .
Będziemy potrzebowali danych o przełożeniach:
Pierwotnym (z wału na kosz sprzęgła),
Przełożeniach biegu w skrzyni,
Z zębatki zdawczej na zębatkę na kole,
Obwód zewnętrzny opony w metrach.
Przykładem bezie tu Ogar 900
Przełożenie pierwotne - Jeżeli mamy podane liczby zębów na kołach/zębatkach, a nie mamy przełożenia to możemy je policzyć dzieląc je przez siebie. Np. zębatka na wale w Ogarze 900 ma 18 zębów, kosz sprzęgłowy 67. 67/18=3,722, wynik oznacza, że JEDEN obrót tarczy to 3,722 obrotu wału, ale 18/67=0,268 i wtedy mamy podane, że JEDEN obrót wału to 0,268 obrotu tarczy.
Przełożenie na kole - Zębatka zdawcza będzie założona 14Z, tylna ma 46, 46/14=3,28 więc jeden obrót zębatki na kole to 3,28 obrotu zębatki zdawczej przy silniku, itd.
Prędkość możemy wyliczyć na każdym biegu, którego przełożenie znamy, dla Ogara 900:
Dla 1 biegu: 3,3062 ; Dla 2 biegu: 1,9567 ; Dla 3 biegu: 1,3637 ; Dla 4 biegu: 1,0536
Obwód opony seryjnej w ogarze wynosi 144cm = 1,44m
Liczymy:
Prędkość obrotowa silnika 11 000 obr/min; zębatka zdawcza 14z ; zębatka tylnia 46z
1. Liczbę obrotów (11 000) dzielimy przez przełożenie pierwotne (dzielimy, bo mamy podane z kosza na wał, jeżeli będzie podane z wału na kosz to mnożymy) czyli: 11000/3,722=2955,4
2. Wynik dzielimy przez przełożenie biegu, dla IV biegu jest 1,0536 więc: 2955,4/1,0536=2805,0
3. W tym momencie znamy obroty wałka zdawczego, więc dzielimy je przez przełożenie z zębatki tylnej na zdawczą:
2805,0/3,28=855,18
4. Teraz należy wynik pomnożyć przez obwód zewnętrzny opony:
855,18*1,44=1231,46
5. Podany wynik to prędkość w metrach na minutę, aby otrzymać wynik w km/h należy pomnożyć go razy 0,06:
1231,46*0,06= 73,8km/h - Taką prędkość osiąga Ogar na 4 biegu, z zębatką 14Z przy 11000 obr/min.
Aby obliczyć w drugą stronę, wystarczy po prostu odwrócić znaki i kolejność działań
Dla prędkości 60km/h, przełożenia jak wyżej.
1. 60/0,06=1000
2. 1000/1,44=694,4
3. 694,4*3,28=2277,8
4. 2277,8*1,0536=2399,85
5. 2399,85*3,722=8932 obr/min
Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach w ogarze 900:
(obroty maks. dla silnika to 12 000 obr/min)
1: 25,6 KM/H
2: 43,4 KM/H
3: 62,2KM/H
4: 80,6 KM/H
Źródło Informacji -Internet
3 komentarzy ·
3636 czytań ·
Nie oznacza to iż sposób jest nie poprawny
Podam tutaj prosty sposób na obliczenie prędkości rozwijanych przez maszyny, jeżeli znamy obroty silnika i na odwrót: obliczanie obrotów silnika, jeżeli znamy prędkość .
Będziemy potrzebowali danych o przełożeniach:
Pierwotnym (z wału na kosz sprzęgła),
Przełożeniach biegu w skrzyni,
Z zębatki zdawczej na zębatkę na kole,
Obwód zewnętrzny opony w metrach.
Przykładem bezie tu Ogar 900
Przełożenie pierwotne - Jeżeli mamy podane liczby zębów na kołach/zębatkach, a nie mamy przełożenia to możemy je policzyć dzieląc je przez siebie. Np. zębatka na wale w Ogarze 900 ma 18 zębów, kosz sprzęgłowy 67. 67/18=3,722, wynik oznacza, że JEDEN obrót tarczy to 3,722 obrotu wału, ale 18/67=0,268 i wtedy mamy podane, że JEDEN obrót wału to 0,268 obrotu tarczy.
Przełożenie na kole - Zębatka zdawcza będzie założona 14Z, tylna ma 46, 46/14=3,28 więc jeden obrót zębatki na kole to 3,28 obrotu zębatki zdawczej przy silniku, itd.
Prędkość możemy wyliczyć na każdym biegu, którego przełożenie znamy, dla Ogara 900:
Dla 1 biegu: 3,3062 ; Dla 2 biegu: 1,9567 ; Dla 3 biegu: 1,3637 ; Dla 4 biegu: 1,0536
Obwód opony seryjnej w ogarze wynosi 144cm = 1,44m
Liczymy:
Prędkość obrotowa silnika 11 000 obr/min; zębatka zdawcza 14z ; zębatka tylnia 46z
1. Liczbę obrotów (11 000) dzielimy przez przełożenie pierwotne (dzielimy, bo mamy podane z kosza na wał, jeżeli będzie podane z wału na kosz to mnożymy) czyli: 11000/3,722=2955,4
2. Wynik dzielimy przez przełożenie biegu, dla IV biegu jest 1,0536 więc: 2955,4/1,0536=2805,0
3. W tym momencie znamy obroty wałka zdawczego, więc dzielimy je przez przełożenie z zębatki tylnej na zdawczą:
2805,0/3,28=855,18
4. Teraz należy wynik pomnożyć przez obwód zewnętrzny opony:
855,18*1,44=1231,46
5. Podany wynik to prędkość w metrach na minutę, aby otrzymać wynik w km/h należy pomnożyć go razy 0,06:
1231,46*0,06= 73,8km/h - Taką prędkość osiąga Ogar na 4 biegu, z zębatką 14Z przy 11000 obr/min.
Aby obliczyć w drugą stronę, wystarczy po prostu odwrócić znaki i kolejność działań
Dla prędkości 60km/h, przełożenia jak wyżej.
1. 60/0,06=1000
2. 1000/1,44=694,4
3. 694,4*3,28=2277,8
4. 2277,8*1,0536=2399,85
5. 2399,85*3,722=8932 obr/min
Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach w ogarze 900:
(obroty maks. dla silnika to 12 000 obr/min)
1: 25,6 KM/H
2: 43,4 KM/H
3: 62,2KM/H
4: 80,6 KM/H
Źródło Informacji -Internet

Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Nawigacja
Aktualnie online
Ostatnie artykuły
Ostatnie Fotki
Logowanie