-18 ℃
teraz
-16 ℃
noc
Obliczenie prędkości maszyny
Już na wstępnie podaje że ,wynik nie pokrywa sie w pełni z rzeczywistą prędkością,ze względu iż do obliczeń brane są pod uwage,takie czynniki jak opór powietrza,toczenia,waga kierowcy i motoru ,moc silnika itp.


Nie oznacza to iż sposób jest nie poprawny


Podam tutaj prosty sposób na obliczenie prędkości rozwijanych przez maszyny, jeżeli znamy obroty silnika i na odwrót: obliczanie obrotów silnika, jeżeli znamy prędkość .


Będziemy potrzebowali danych o przełożeniach:

Pierwotnym (z wału na kosz sprzęgła),

Przełożeniach biegu w skrzyni,

Z zębatki zdawczej na zębatkę na kole,

Obwód zewnętrzny opony w metrach.

Przykładem bezie tu Ogar 900


Przełożenie pierwotne - Jeżeli mamy podane liczby zębów na kołach/zębatkach, a nie mamy przełożenia to możemy je policzyć dzieląc je przez siebie. Np. zębatka na wale w Ogarze 900 ma 18 zębów, kosz sprzęgłowy 67. 67/18=3,722, wynik oznacza, że JEDEN obrót tarczy to 3,722 obrotu wału, ale 18/67=0,268 i wtedy mamy podane, że JEDEN obrót wału to 0,268 obrotu tarczy.



Przełożenie na kole - Zębatka zdawcza będzie założona 14Z, tylna ma 46, 46/14=3,28 więc jeden obrót zębatki na kole to 3,28 obrotu zębatki zdawczej przy silniku, itd.



Prędkość możemy wyliczyć na każdym biegu, którego przełożenie znamy, dla Ogara 900:

Dla 1 biegu: 3,3062 ; Dla 2 biegu: 1,9567 ; Dla 3 biegu: 1,3637 ; Dla 4 biegu: 1,0536



Obwód opony seryjnej w ogarze wynosi 144cm = 1,44m



Liczymy:

Prędkość obrotowa silnika 11 000 obr/min; zębatka zdawcza 14z ; zębatka tylnia 46z



1. Liczbę obrotów (11 000) dzielimy przez przełożenie pierwotne (dzielimy, bo mamy podane z kosza na wał, jeżeli będzie podane z wału na kosz to mnożymy) czyli: 11000/3,722=2955,4
2. Wynik dzielimy przez przełożenie biegu, dla IV biegu jest 1,0536 więc: 2955,4/1,0536=2805,0
3. W tym momencie znamy obroty wałka zdawczego, więc dzielimy je przez przełożenie z zębatki tylnej na zdawczą:
2805,0/3,28=855,18
4. Teraz należy wynik pomnożyć przez obwód zewnętrzny opony:
855,18*1,44=1231,46
5. Podany wynik to prędkość w metrach na minutę, aby otrzymać wynik w km/h należy pomnożyć go razy 0,06:
1231,46*0,06= 73,8km/h - Taką prędkość osiąga Ogar na 4 biegu, z zębatką 14Z przy 11000 obr/min.



Aby obliczyć w drugą stronę, wystarczy po prostu odwrócić znaki i kolejność działań
Dla prędkości 60km/h, przełożenia jak wyżej.
1. 60/0,06=1000
2. 1000/1,44=694,4
3. 694,4*3,28=2277,8
4. 2277,8*1,0536=2399,85
5. 2399,85*3,722=8932 obr/min

Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach w ogarze 900:

(obroty maks. dla silnika to 12 000 obr/min)

1: 25,6 KM/H

2: 43,4 KM/H

3: 62,2KM/H

4: 80,6 KM/H





Źródło Informacji -Internet

3 komentarzy · 3636 czytań · Drukuj
Komentarze
#1 | sienkie dnia marca 21 2010 07:38:48
Tu pisze że na 3 jedzie 62, a niektórzy piszą że V-max można na trójce "zdobyć"
#2 | Jarecki_kombinator dnia marca 22 2010 21:13:02
Jest napisane :P... Ja u mnie na 4-ce mam każde 1000rpm=10km/h czyli przy 10000rpm mam 100km/h
#3 | patryczekk344 dnia marca 29 2010 20:38:05
na 2 przy 16 v-max wynosi 55 w lk (u mnie)
Na 3 tak samo przy 16 jest 75
na 4 już jest zamulenie ;d
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 1,166
Najnowszy użytkownik: Lukeup
Ostatnie Fotki
efekt końcowy
5
4
3
2
1
Moto Expo 2017
Moto Expo 2017
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
TOP 5
ArtSpire5001 rep.
kamil_gs76 rep.
szymo_9745 rep.
hansrpg34 rep.
kew28 rep.